8 januari 2018

Let's sti(c)k together - stof tot nadenken

Wie regelmatig in naaiend blogland vertoeft, hoef ik de Let's Sti(c)k Together van Marjolein van Flaflinko niet meer voor te stellen. Een uitdaging op naaivlak op maandelijkse basis, waarbij de eindresultaten geblogd worden. Ik zag al een paar edities voorbijkomen, en enthousiast over het concept besloot ik ook op de kar te springen. Op een geschikter moment aansluiten was volgens mij niet mogelijk geweest...

This blogpost is all about intentions for 2018. For me, that means saying goodbye (as much as possible in our big family) to the Fast Fashion industry and move towards a sustainable wardrobe. After watching the documentary 'the true cost' I couldn't ignore what I feel as a responsibility anymore. I will sew from my stash, the thrift store or buy fabrics with a GOTS-label. I want to deepen my knowledge about this stuff and be a more consistent blogger. What about you, any resolutions?



Regelmatig vraag ik me af wat ik kan doen om de wereld een stukje mooier te maken. Genoeg te doen natuurlijk, maar wat kan ík doen? Wat past op dit moment van mijn leven bij míj? Maar ook: waar word ik enthousiast van, wat geeft mij energie en hoe kan ik deze energie inzetten, zodat het ten goede komt aan anderen? #stoftotnadenken...

Daarnaast bevraag ik mezelf regelmatig op mijn naaigedrag, en daarin ben ik volgens mij niet de enige. Wat koop ik, waarom koop ik het, heb ik het nodig, wat maak ik, waarom maak ik het, wat voor nut heeft het, wie maak ik er blij mee? #stoftotnadenken...


En plots was hij er, de connectie! Je weet dat de prijzen in sommige kledingketens niet kunnen kloppen, zeker als je zelf naait. Toch? Je weet dat het een verschil maakt - alleen al voor jezelf - wat voor kwaliteit stof je gebruikt, om het nog maar niet te hebben over degenen die de stof moeten maken. Toch? Je weet dat door het tempo waarmee we de grondstoffen van onze planeet gebruiken, we onze planeet naar de knoppen helpen. Toch? Ik kwam langzamerhand tot het besluit dat ik mijn kop niet langer in het zand wilde steken door alleen rekening te willen houden met mijn wishlist en portemonnee. En toen was daar de nieuwe uitdaging van Let's Sti(c)k Together, de perfecte aanzet om mijn voornemens in daden om te zetten.

In aanloop hier naartoe verdiepte ik me al wat in de materie. Nog niet heel verdiepend, maar naar wat ik er tot nu toe van begrepen heb, stelde ik alvast wat voorwaarden voor mezelf op. Waaronder de documentaire 'The True Cost', die al even op mijn lijstje stond. Maar eerlijk? Ik stelde het wat uit... Wat huiverig voor kennis. Kennis die om verantwoordelijkheid vraagt. Om actie. And I was right. Tip van Jip: niet kijken als je met een gerust geweten (goedkope?) kleding en stofjes wilt kopen :-s.

Anyway, een hele intro om uit te komen bij mijn voornemens voor dit jaar op naaivlak, met als thema:

#stoftotnadenken

Beter maken
Om zoveel mogelijk 'eerlijke' kleding te dragen, probeer ik in 2018 zoveel mogelijk te naaien voor ons gezin.  Zoveel mogelijk is natuurlijk een rekbaar begrip, maar tijd is een eerder krimpend begrip in een gezin met vijf kinderen, so I'll try my very best ;-)

Beter gebruiken
Ik ga zoveel mogelijk uit mijn voorraad putten, recyclen of bij de kringloopwinkel shoppen. Redelijk meetbaar, so let's keep up the good work!

Beter kopen
Voor zover ik nu begrepen heb, is de minst schadelijke stof die je kunt kopen, stof met een GOTS-label. In 2018 ga ik - als ik stof koop - alleen stoffen kopen die een GOTS-label hebben. Ook goed bij te houden, maar erg lastig met al die mooie collecties...

Beter weten
In 2018 wil ik me meer verdiepen in de duurzaamheid van (zelfgemaakte) kleding, zodat ik op een voor mij acceptabele manier hier mee om kan gaan. En misschien hier ook wat over delen, als jullie dat interessant vinden?

Betere interval
Nee, ik blog niet zo regelmatig. Ik ben ook niet heel regelmatig, dat scheelt ;-). Ik maak me er niet zo druk om, maar wat meer bloggen zou ik toch wel leuk vinden. En dat moet toch wel lukken, gezien bovenstaande voornemens. Dat de twee jongsten in februari naar school zijn, gaat vast wel helpen. En ik moet toch iets doen, als ik overdag geen kindjes meer kan knuffelen :-)


Om het jaar goed in te zetten, naaide met een stofje uit mijn voorraad mét het GOTS-label. Het is een stofje van Lillestoff, een stoffenproducent die alleen maar GOTS-gecertificeerde stoffen produceren.
Het is een setje voor mijn nichtje, dat op het punt staat om geboren te worden. Spannende tijden hier!

Toen ik net wist dat de mama gouden stippen in de babykamer ging gebruiken, kwam op het Instagramaccount van Joyfits een stofje met gouden stippen voorbij. Mend to be, toch? (En nee, dat ik voortaan geen excuus meer om stof te kopen #notetoself. Nog een geluk dat binnen mijn huidige eisenpakket valt :-))



En wat is er meer babyproof zo'n heerlijk setje in superzachte bio-sweat? Echt streelzacht! Ik maakt de babylegging van Emma & Mona en de babyhat van Zaaberry, hoera voor gratis patroontjes. Ik hackte het setje, met in gedachten deze blogpost van Gezien bij Justine. Schattig toch? #nopeikdoenietaangenderneutraal ;-p.

Een hele lap tekst, en nog lang niet volledig, Zoekend ook. Heb je tips voor mijn voornemens, dan hoor ik ze graag! Ik wil er wel bij vermelden dat ik hoop jullie te inspireren, maar niemand veroordeel om zijn/haar keuzes. Er zijn ook zoveel gebieden om duurzaam in te leven, dat je dat allemaal niet in één leven kan omvatten, denk ik :-) Ook andere gebieden, waar ik nu niet over blog, vragen aandacht. Vlees, plastic, minimalisme en ga zo maar door. Als we allemaal op onze eigen manier stapjes maken, kunnen we met elkaar een groot verschil maken :-)

Mijn avontuur blijven volgen? Voel je welkom om dat te doen via Bloglovin' of Instagram!



Als ik mijn poll op Instagram moet geloven, kennen/keken jullie de documentaire (nog) niet. Wat denk je, durf je het aan? Ook op Netflix te zien. Een aanrader als je iets aan je stoffenvoorraadbeheer wilt doen ;-p

Met mij deden een heleboel blogsters hun voornemens uit de doeken. Neem zeker een kijkje, inspiratie alom!

17 opmerkingen:

  1. Prachtig voornemen! Ik ben het helemaal met je eens en probeer zelf meer en meer tweedehands te kopen en spullen te hergebruiken. Ik ben zelfs een webshop begonnen met geüpcyclede kleren. Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet makkelijk, al proberen wij onze voetstap ook zo beperkt mogelijk te houden. Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad een heuse uitdaging, dat besef ik nog eens meer, nu het hier zwart op wit staat ;-)

      Verwijderen
  3. Je blog raakt een snaar bij me... de thema's eerlijke handel en kinderarbeid houden me al jaren bezig. Ik volg graag je #stoftotnadenken
    stokstaartje doet het zo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Ja, het blijft hangen hé! Ik ga m'n best doen met #stoftotnadenken. Goed om te horen!

      Verwijderen
  4. Fàn van je voornemens! Zelf naai ik vooral ook omdat ik dan weet wie onze kleding gemaakt heeft. Ik zette het misschien niet zwart op wit, maar ik naai ook niet meer dan we nodig hebben, ongedragen kleding vind ik zo'n zonde, om nog maar niet te spreken van verspilling van materiaal. Soit, ik denk dat het belangrijk is dat we zelf ons hoofd niet in het zand stoppen... ik lees dus met veel belangstelling mee hoe je alles vorm zult geven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Merci! En inderdaad, weg met de struisvogel! Bewustzijn is al het halve werk hé :-

      Verwijderen
  5. Ik ben als jij: ik durf niet goed kijken naar dit soort documentaires omdat ik eigenlijk al wéét wat er dan komt. Bij kleding lette ik al een tijdje bewust op wat ik kocht, want zoals je zegt: zo goedkoop dat kàn soms gewoon niet! Bij stof dacht ik daar veel minder over na. Ik ga mijn best doen om er dit jaar meer op te letten, weer een extra voornemen erbij!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja echt hé, en zo zijn er meer onderwerpen, die eigenlijk aandacht vragen, maar die ik kortere of langere tijd in de week zet :-s. Maar mooi dat we elkaar inspireren met goede voornemens!

      Verwijderen
  6. Hele mooie voornemens. Hergebruik of recyclage wordt dit jaar zeker opnieuw een thema bij ons...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja! Ja! Ja! Ik zou maar zo eens met je mee kunnen gaan doen! True cost zag ik al. Laatst zag ik ook bij Tegenlicht een aflevering over de donut economie. Heel inspirerend want juist het alternatief voor de huidige economie wordt omschreven! Aanrader! Maar ook weeeeer met de neus op de feiten over de kledingindustrie. Zo schrijnend... Een spijkerbroek voor 4 euro laten produceren...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zou tof zijn! Go, go, zou ik zeggen ;-) En die docu van tegenlicht ga ik kijken, bedankt voor de tip. Na het kijken van the true cost' blijf je idd achter met een gevoel van: ja, en wat nu? Benieuwd naar het alternatief!

      Verwijderen
  8. Ik heb alle goede voornemens gelezen, me in heel veel voornemens herkend... maar jouw blogje doet wat met mij.Ik heb geen voornemens geblogd, maar heb er wel wat in mijn hoofd. Jouw voornemens waren daar niet bij, maar nu ik je blog gelezen heb, denk ik... 'dat wil ik ook!' Ik ga er alvast veel meer bewust mee omgaan! Dankjewel dus, en succes met je voornemens!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze had ik even gemist. Mooi om te horen, hoe meer zielen hoe meer vreugd ;-)

      Verwijderen