12 oktober 2017

Eloise in herfstkleuren - STIK BELGIQUE #1

Hoewel ik zo Hollands ben als klompen, doe ik graag mee met de door Flaflinko in het leven geroepen Stik Belgique Sew Along. Zoals volgens mij het gros van de bloggers heb ik enorm veel geleerd van Belgische patroonontwerpers en bloggers. Mooie patronen met uitgebreide instructies met benaderbare ontwerpers. Gratis patronen door lieve medebloggers. Tutorials op het net, je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel ergens iets te vinden over welk onderwerp op naaivlak je ook iets zoekt.En de eerlijkheid gebiedt me te zeggen: vaak vind ik deze zaken het meest terug bij onze zuiderburen!


Mijn eerste naaisel in het kader van STIK BELGIQUE is gemaakt met een gratis patroon van de blog van Annick: Minniemie. Eerder stelde ze de Oliver Pants gratis ter beschikking, die gretig aftrek vond in blogland. Een tweede gratis patroon volgde: de Eloisejurk. En binnenkort komt haar eerste eigen naai- en breiboek uit, in samenwerking met Griet van Emma & Mona, die al twee naaiboeken schreef. Ik kijk er alvast naar uit, alhoewel ik me voorgenomen heb om het bij één hobby te houden ;-)


Al een week geleden plaatste ik een sneakpeak op Instagram. Helaas maakte een nare griep de #soononline een wat breder begrip. Maar vandaag had ik weer genoeg energie. En dat nog wel op wereldmeisjesdag! Een ode aan dochters en een dochterpatroon, de vertraging wel waard ;-)


Terug naar de Eloisejurk. Hoewel ik normaalgesproken meer van aansluitende modellen ben, intrigeerde de jurk me, en was ik heel benieuwd hoe de jurk zou staan bij mijn kleine meis. Omdat ik niet zeker was of het model haar zou flatteren, nam ik een stofje wat ik wel heel mooi vind en perfect voor het seizoen, maar wat niet teveel had gekost. Het is wat soepeler en dunner dan tricot, ik denk viscosejersey, maar met een flow waarvan ik dacht dat het het patroontje recht zou doen.

En toen was daar de Eloisejurk: ik zag, ik naaide en zij overwon!


Op basis van de borstomtrek in de matentabel naaide ik maat 2 jaar voor mijn 3,5-jarige, en verlengde met 10 centimeter, terwijl het lengteverschil met de matentabel 6 centimeter is. De jurk is wat - maar wat mij betreft niet storend - lang, maar gezien het losse karakter van deze jurk kan ze er zo lekker lang mee doen! En - zeker ook belangrijk in ons drukke kinderrijk gezin - hij zit supersnel in elkaar!



De stofkeuze is een donkere keuze voor mijn doen. Ik moest er ook wel even aan wennen bij mijn blondje, en zocht een vrolijke noot om de boel wat minder serieus te maken. Ik dacht aan de viltballen die ik ooit eens kocht naar aanleiding van een tutorial van Emma & Mona, en samen met een waxkoord had ik in een wip dit kidsproof kettinkje gemaakt. Dat smaakt naar meer!


Inmiddels zijn mijn bedenkingen bij dit modelletje gesmolten als sneeuw voor de zon. Makkelijk te maken, heerlijk om te spelen, en met het juiste stofje eigenlijk best heel bel-chique ;-) Ik ga hem zo snel aan de linkparty toevoegen. Er is daar wat te winnen, en wie niet waagt, wie niet wint. Zie ik jullie daar ook?




Gratis patroon: Eloise Jurk
Stof: Rotterdamse markt € 2,00/meter :-)
Laarzen: Scapino
Maillot: Ali-express
Vilten balletjes & waxkoord: De Viltshop

3 opmerkingen:

  1. Zo'n toffe combinatie van stoffen zeg! Heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Onze zuiderburen doen dat goed inderdaad! Ik was ook niet direct overtuigd van dit patroon, maar je doet me met deze versie toch twijfelen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zat door de linkparty te scrollen en dit jurkje sprong echt in het oog.
    Echt een prachtexemplaar!

    BeantwoordenVerwijderen